tisdag 5 augusti 2008

När stormen river öppet hav

Storm, regn och rusk. Det är en sammanfattning som är mild, jämfört med verkligheten. Träd och grova grenar ligger knäckta överallt, 17 000 elabonnenter i Skåne är utan ström, nu igen... Visst behövs regnet efter de torra veckorna i slutet av juli, men detta är väl lite väl extremt. Jag har tagit bilder som jag snart ska ladda ner till bloggen. Så ni får se bildbevis på förödelsen.

HIF vann mot GIF Sundsvall med 2-1, åttonde matchen utan förlust, och nu är man verkligen med och nosar på toppstriden. 4 poäng bakom Kalmar och en bakom Elfsborg. Tänk om våren varit lika bra då hade HIF lett med fem poäng, då tappade man tre ledningar i slutminuterna, mot Gefle, Norrköping och Halmstad, istället för tre proäng blev det en. Men frågan är om det blir en nionde match utan förlust, nästa match är nämligen Halmstad BK borta på Örjans Vall, där har HIF inte vunnit på 26 (!!) år. Traditionens makt är hård och sådant kan sätta sig i huvudet på spelarna. Men jag får hoppas att Henkes superpsyke sprider sig till övriga i laget.

Alice och Hugo kom hem igår. De hämtade mig vid jobbet, sedan lekte vi, åt, tittade på film, öppnade paket från mormor och morfar. Vid 21 kom Malin, hon hade jobbat. Ska jobba idag också, men imorgon är min älskade hustru ledig en dag.

Jag själv hann skriva en hel intervjutext på 3 A4-sidor, göra två intervjuer via telefon, fixa lite administrativt, planera inför en bilaga som ska med i detta numret, flytta två texter till kommande nummer. Nu ska jag få tag i en krönikör till vårt augustinummer, folk som blivit tillfrågade svarar ju inte. Tiden börjar rinna ut.

Ett tips: www.sopoperan.se - ett häftigt projekt, där man skrivit en opera som handlar om vår konsumtion och konsekvenserna av det - avfall och sopor. I tio dagar kommer man i et gammalt tegelbruk i Halmstad arrangera en mässa, utbildningar, seminarier och ha operan på kvällarna. Ensemblen är proffs, så det ska bli riktigt roligt att få se.

Återkommer med bilder.